Impact van 24/7 economie

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Onlangs was ik op een tweedaags event met allerlei (online) ondernemers. Ik sprak daar met een collega over grenzen stellen als ondernemer in de 24/7 economie. De huidige tijd met Social Media vergt veel van ons. Heel veel zelfs.

Er zijn vele communicatiekanalen waar klanten gebruik van maken, denk bijvoorbeeld aan: email, whatsapp, Facebook, Messenger, Twitter en zo kan ik er nog wel een paar noemen. En ook de telefoon doet het nog steeds. Met de opkomst van Social Media zijn klanten ook veeleisender geworden. Zij verwachten dat je binnen no-time reageert en zo niet, reageren zij ongeduldig zoals: “Heb je mijn mail niet ontvangen?”

 

Mijn collega en ik spraken over de gevolgen van deze moderne communicatiemiddelen. Je wordt bestookt met allerlei berichten en klanten willen, door deze snelheid van communiceren, niet meer wachten. Ze willen meteen een reactie en dat heeft een forse impact op het ondernemerschap. Je wordt continu afgeleid waardoor het lastig is om te focussen en je minder productief wordt. Je hebt het gevoel steeds achter de feiten aan te lopen en je planning niet vast te kunnen houden. Het heeft ook gevolgen voor je privé-leven, hoe vaak heb jij (vol schuldgevoel) al tegen je partner of kinderen gezegd: “Ik moet dit nu eerst even afmaken”?

Zijn jouw vrije dagen nog wel echt ‘vrije’ dagen?

Mijn collega vertelde dat ze dit écht onderschat had. Ze had klanten, die continu aandacht vroegen en daardoor leverde ze veel meer werk dan afgesproken was. Ze was gesloopt vertelde ze mij, ze liep op haar tandvlees en was gestrest. En kon soms wel huilen. Ze liep achter met haar werk en begon zelfs te twijfelen of ze wel een geschikte ondernemer was.

Ik luisterde aandachtig naar haar verhaal en ik zei: natuurlijk ben je een goede ondernemer, alleen moet je het niet zover laten komen. Ondernemers die altijd beschikbaar zijn raken sneller moe en zijn meer gestrest. Continu beschikbaar zijn zorgt voor minder focus en minder productiviteit. En je hebt nauwelijks tijd om stil te staan bij jouw eigen behoeftes omdat je het gevoel hebt maar door en door te moeten gaan.

Ik gaf haar een aantal tips en 1 strategie wil ik wel met je delen:

Maak duidelijke afspraken met je klanten op welke tijden je beschikbaar bent. Het is wel de uitdaging om jezelf ook aan deze afspraken te houden. Als jij je eigen afspraken respecteert zal de klant jouw afspraken respecteren. Daarnaast communiceer je met je klanten dat je binnen een bepaalde tijd reageert op mails en andere berichten. De klant weet dan precies waar hij of zij aan toe is. Hiermee voorkom je dat klanten jouw planning bepalen en houd je regie over jouw werk-leven.

Laatst mailde ze mij dat ze een hele duidelijke structuur heeft neergezet voor zichzelf met tijden waarin ze beschikbaar is voor haar klanten. Hierdoor heeft ze meer tijd om aan haar eigen bedrijf te werken i.p.v. alleen maar in haar bedrijf. Ze schreef dat het haar veel rust en voldoening geeft. Ze voelt zich weer een kapitein op haar eigen schip en voelt zich energiek. Haar partner is blij en merkt dat ze meer relaxt is en beter kan genieten van de tijd die samen doorbrengen.

Lieve groet,

Dionne

P.S. Grenzen stellen kun je leren!
Op 18 juli organiseer ik een workshop waarin je leert om 3 stappen moeiteloos grenzen te stellen. Inschrijven: http://dionnehendriks.nl/workshop/[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Scroll naar boven